۱۳۹۳ اردیبهشت ۳۱, چهارشنبه

وضعیت نگران کننده آیت مهرعلی بیگلو در ۳۶مین روز از اعتصاب غذا





     آیت   مهرعلی‌بیگلو زندانی سیاسی هویت طلب زندان مرکزی تبریز ۳۶مین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر می‌گذارد و در شرایط نگران کننده‌ای بسر می‌برد.  
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آیت مهرعلی‌بیگلو، از روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به تهدید، احضار و دستگیری اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی و نیز آزار و اذیت مضاعف آنان از جمله تبعید زندانیان سیاسی، عدم موافقت با انتقال زندانیان سیاسی به شهر محل سکونتشان، تفتیش منازل زندانیان به طرزی خشن و ایجاد رعب و وحشت در منازل آنان و نیز عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.
این فعال سیاسی آذربایجانی در دانشگاه گیلان در مقطع کار‌شناسی در رشته مدیریت صنعتی تحصیل کرده و در همین رشته در مقطع کار‌شناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شده است.
او آخرین بار در دی ماه ۱۳۹۱ بازداشت شد و اکنون دوران محکومیت خود را می‌گذراند. وی به ۸ سال حبس به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی و یک سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام (مجموعا ۹ سال) محکوم شده است.
آیت مهرعلی‌بیگلو به همراه ۴ نفر دیگر از هم فکرانش به نامهای لطیف حسنی، شهرام رادمهر، محمود فضلی و بهبود قلیزاده در اردیبهشت ۱۳۹۲ در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی باقرپور محاکمه شده و چند روز بعد حکم محکومیت وی صادر شد که حدود یک ماه بعد نیز حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «این ۵ نفر که خواستار اعاده دادرسی با استناد به ماده ۱۸ قانون دادگاههای عمومی و انقلاب بودند در اعتراض به عدم دریافت لایحه اعتراضی آن‌ها و عدم رسیدگی به آن به مدت ۲۸ روز اعتصاب غذا کردند که در زمان اعتصاب طی شرایط دشوار به زندان رجایی شهر کرج تبعید شدند و علی رغم مراجعات مکرر خانواده‌ها جهت بازگردانیدن زندانیان به زندان تبریز مدت ۶ ماه در زندان رجایی شهر کرج بودند که در این مدت خانواده‌ها با توجه به عدم حق تماس تلفنی زندانیان در رجایی شهر ناچار به طی مسافت طولانی برای کسب اطلاع از وضعیت زندانیان خود بودند.»
وی در ادامه بیان داشت: «اکنون چند ماه است که به زندان تبریز انتقال داده شده‌اند و طی این چند ماه امکان ملاقات حضوری اصلا وجود نداشته است. دلیل اعتصاب آیت اعتراض به اعمال فشار به خانواده‌های زندانیان سیاسی و ایجاد مشکل برای آنهاست. از جمله ایجاد رعب و وحشت در زمان ورود به منزل و جستجوی منزل و دستگیری، بازجویی و احضار خانواده‌های زندانیان سیاسی به اداره اطلاعات و عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی و عدم موافقت با انتقال زندانیان سیاسی به محل سکونت آنهاست.»
این منبع همچنین گفت: «او قبلا در ۲۱ آذر سال ۱۳۸۱ در شهرستان شبستر (استان آذربایجان شرقی) در مراسمی که بر سر مزار دکتر زهتابی (مورخ) برگزار شده بود دستگیر و به مدت یک ماه در بازداشت بود که بعدا طی محاکمه به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.»
وی در پایان تصریح کرد: «همچنین درتیرماه سال ۱۳۸۳ در شهرستان کلیبر در قلعه بابک دستگیرشده و به مدت ۲ ماه در زندانهای اوین و تبریز در بازداشت بوده است که در طی محاکمه‌ای که انجام شد به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر آن را به ۴ ماه حبس کاهش داد. در اردیبهشت ۸۹ برای بار سوم در موج دستگیریهای آن سال همراه با ۱۵ نفر دیگر دستگیر شده و ۹ ماه در بازداشت نگه داشته شد که ۷ ماه آن در بازداشت انفرادی و همراه با شکنجه بوده است که بعد از آزادی در کتاب خاطرات خود دوران بازداشت خود را تشریح کرده است. بعد از آن بازداشت دادگاه انقلاب تبریز آیت را ۱۸ ماه حبس محکوم کرده بود. آیت مهرعلی بگلو متاهل و دارای یک فرزند ۶ ساله است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر