۱۳۹۳ خرداد ۷, چهارشنبه

گزارشی از وضعیت رضا شهابی در زندان اوین





رضا شهابی زکریا فعال کارگری زندانی در زندان اوین از اقدامات درمانی مناسب محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی زکریا فعال کارگری و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین با وجود بیماریهای جسمی حاد از درمان مناسب محروم است.
این زندانی سیاسی اسفند ۹۲ برای جراحی به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت ولی پیش از بهبود کامل در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۲ با وجود مخالفت دکتر معالج به زندان بازگردانده شد.
پزشک معالج زضا شهابی پس از درمان‌های اولیه و بررسی دقیق‌ام. آر. آی، اعلام کرد دیسک L۴-L۵-S۱ حاد است و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد و بعد از جراحی حداقل باید سه یا چهار ماه استراحت مطلق برای این زندانی درنظر گرفته شود و بعد فیزیوتراپی زیر نظر متخصص فیزیوتراپ انجام شود.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «بر همین اساس خانواده رضا شهابی به دادستانی مراجعه و نظر پزشک را تسلیم دادستان کردند و خود وی نیز طی نامه‌ای به دادستان اعلام کرد در صورت مخالفت با مرخصی پزشکی بعد از جراحی اجازه جراحی نخواهد داد. دلیل این اقدام این بود که وقتی گردن وی را جراحی کردند با وجود قول مرخصی‌ای که بعد از جراحی داده بودند متاسفانه بعد از ۲۰ روز به زندان برگرداندند و به دلیل عدم دسترسی به پزشک معالج، زخم گردن رضا عفونت کرد و باعث مشکلاتی برای وی شد. در ‌‌‌‌نهایت آن‌ها با مرخصی موافقت نکردند و رضا هم اجازه عمل جراحی نداد.»
وی در ادامه بیان داشت: «از اسفند ۹۲ تا الان با وجود پیگیری خانواده جهت اعزام به مرخصی پزشکی، مسئولان قضایی با مرخصی موافقت نکردند و اعلام کردند فعلا به دستور دادستان مرخصی‌ها لغو می‌باشد. به دلایل نامعلومی اعزام به بیمارستان و درمان رضا متوقف شده و امکانات بهداری زندان اصلا توان درمان وی و هم بندیان‌اش را ندارد.»
این منبع همچنین گفت: «فشار خون بالای رضا شهابی سبب خون دماغ پی در پی در وی می‌شود و این اواخر زیاد‌تر هم شده، و این موضوع باعث نگرانی وی شده است. مراجعات به پزشک زندان جز تجویز قرص آتنولول ۱۰۰ و آمپول انعقاد خون، چیز دیگری درپی نداشته.»
وی در ادامه گفت: «به دلیل بی‌کیفیت بودن غذا نبود گوشت سفید، قرمز و سبزیجات در غذا و میوه و سبزی همراه غذا زندانیان از جمله رضا شهابی را دچار ناراحتی معده و سوزش و نفخ کرده که استفاده از قرص‌های امپرازول، دایمتیکون- کلیوینیوم سی- راینیتیدین ۱۵۰- ماموتیدین ۴۰ هم تاثیری ندارد. رضا شهابی همچنین بر اثر فشارهای وارده در زمان بازداشت موقت به مدت ۱۹ ماه و استرس و کم بودن فضای اتاق در زندان بند ۳۵۰ و سروصدای زیاد دچار سردردهای ممتد شده است که تشخیص پزشک متخصص می‌گرن بوده، و توصیه کرده باید در فضای دور از سروصدا و استرس باشد. متاسفانه چنین امکانی در زندان اصلا نیست.»
وی در آخر گفت: «دید بینایی رضا خیلی ضعیف شده، طوری که از فاصله یکی دو متری هم به سختی مطالب و علایم را تشخیص می‌دهد و متاسفانه مجوز اعزام به خارج از زندان را نمی‌دهند و امکانات بهداری زندان پاسخگو نیست.»
گفتنی است، نزدیک به ۵ ماه است که فیزیو تراپی زندان اوین به دلایل نامعلومی تعطیل شده و رضا شهابی و دیگر زندانیان بیمار از فیزیوتراپی که در هفته دو جلسه بود محروم شده‌اند و مسئولین اجازه اعزام به خارج از زندان هم نمی‌دهند.
این موضوع باعث تشدید درد در ناحیهٔ کمر و دست و پای چپ رضا شهابی شده است.
یادآور می‌شود که این فعال کارگری و عضو هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمهٔ نقدی محکوم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر