۱۳۹۳ تیر ۱۰, سه‌شنبه

ادامه اعتصاب غذای چهار زندانی محکوم به اعدام





حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی محکوم به اعدام که به زندان قزل‌حصار منتقل شده‌اند همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از نیمه شب جمعه ۲۳ خرداد ماه پس از آنکه فهمیدند قرار است جهت اجرای حکم اعدام از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل شوند دست به اعتصاب غذا زدند.
پس از انتقال این چهار زندانی و دادن ملاقات آخر به خانواده ایشان با حساسیت رسانه‌ای ایجاد شده و همچنین واکنش فعالان مدنی داخل ایران حکم اعدام به تعویق افتاد.
همزمان ۸۰ تن از زندانیان اهل‌سنت در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر در حمایت از این ۴ زندانی دست به اعتصاب غذا زدند که با شروع ماه رمضان ایشان به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
اعتصاب غذای حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی پس از ۱۶ روز همچنان ادامه دارد و این چهار زندانی خواهان بازگشت به زندان رجایی شهر کرج هستند.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ۱۶ ﺭﻭﺯ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ۴ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻗﺰﻟﺤﺼﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ ﻏﺬﺍ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ آﻧﺎﻥ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.»
وی در ادامه بیان داشت: «ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﺎﯾﯿﻦ آﻣﺪﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻧﺶ ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺍﻫﺪﺍﻓﺸﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ ﻏﺬﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ.»
در پی انتقال غیر منتظره این چهار زندانی سازمان عفو بین الملل و مدافعان حقوق بشری در مورد اعدام قریب الوقوع این زندانیان هشدار دادند و از مقامات ایران خواستند که حکم اعدام این زندانیان را که پس از یک روند قضایی عمیقا ناعادلانه صادر شده فورا لغو کنند. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار عفو بین الملل قرار گرفته این چهار زندانی همواره اتهام شرکت در مبارزات مسلحانه را رد کرده و تاکید کرده‌اند که تنها به خاطر اعتقادات مذهبی خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند. بر اساس دیگر اخبار انتشار یافته این زندانیان همچنین اعلام کردند که هرگز با گروه‌های سلفی مرتبط نبوده و پیرو مذهب امام شافعی هستند.
گفتنی ست که آقایان حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی، به اتهام «محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی» در طی دادگاهی بدون حق داشتن وکیل تعیینی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.
این افراد اتهام انتصابی را در تمام طول دادرسی تکذیب کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر