۱۳۹۳ تیر ۲۲, یکشنبه

احضار و بازجویی از چهار تن از اعضای مکتب قرآن





محمد کریمی از شهر قروه، منصور قادرمرزی از دهگلان، پوریا مردوخ روحانی و کاکه احمد قریشی از سنندج توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه محمد کریمی شهروند قروه‌ای و روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه منصور قادری شهروند دهگلانی به اداره اطلاعات شهرهای خود احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
همچنین روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (۱۸ و ۱۹) تیر، کاکه پوریا مردوخ روحانی و کاکه احمد قریشی به ادارهٔ اطلاعات سنندج احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.
این چهار تن از شهروندان اهل‌سنت و از اعضای مکتب قرآن هستند و بازجویی‌ها در خصوص فعالیتهای مذهبی مکتب قرآن بوده است.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «سئوالاتی که از این چهار عضو مکتب قرآن پرسیده شد در خصوص فعالیتهای مکتب قرآن و چگونگی آشنایی با این مکتب بوده است که گاهی با وارد کردن اتهامات واهی و بی‌اساس به مکتب قرآن همراه بود. همچنین این دو نفر مورد تفتیش عقاید در خصوص اعتقادات اهل‌سنت نیز قرار گرفتند.»
گفتنی است، مکتب قرآن، مدارسی دینی بود که در مناطق اهل سنت ایران قبل از انقلاب توسط علامه احمد مفتی‌زاده بنیان زده شد. که ابتدا درسال ۱۳۵۶در سنندج و مریوان به صورت مدرسه قرآن تاسیس گردید و مورد استقبال مردم قرار گرفت که بعد‌ها به مکتب قرآن تغییر نام و به صورت یک حرکت دینی در منطقه غرب اهل سنت در آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر