۱۳۹۳ مرداد ۲۲, چهارشنبه

سکونت ۳۳ کارگر افغان شهرداری در دو اتاقک فلزی





۳۳ کارگر افغانی شهرداری تهران در دو کانکس فلزی که مساحت هرکدام به ۳۰ متر می‌رسید زندگی می‌کنند. همچنین طبق گزارش‌ها، خردادماه امسال ۱۳ کارگر افغان به کشور افغانستان بازگردانده شدند.
یک رفتگر افغانی منطقه ۱۱شهرداری تهران، در گفت‌ و گو با ایلنا از کمبود و در مواردی فقدان امکانات اولیه رفاهی برای کارگران افغان خبر داده است که باید توسط پیمانکاران شهرداری تامین شود.
این کارگر افغان که دارای مجوز کار در ایران است گفته: «نژاد ما به ابزاری برای محرومیت از حقوق صنفی تبدیل شده؛ به‌طوری که با کوچک‌ترین اعتراض به مشکلات صنفی، کارفرما تهدید می‌کند که مجوز کارمان را باطل و ما را به افغانستان می‌فرستد و عجیب‌تر اینکه تجربه ثابت کرده قدرت انجام این کار را نیز دارند.»
به گفته این کارگر افغان، اگر در کار تنش فیزیکی رخ دهد، دیگر کارگران افغان به حمایت از یکدیگر می‌‌پردازند و بهانه برای اخراج در دست پیمانکار قرار می‌گیرد. شهرداری هم هیچ دخالتی در این زمینه نمی‌کند و در نتیجه پیمانکار این کارگران را به مرز منتقل می‌کند تا به افغانستان بازگردانده شوند.
گفتنی است این کارگران افغان در حالی در چنین وضعیتی در ایران کار می‌کنند که مدتی قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، با تاکید بر ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه به جز در موارد خاص، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا اسامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی متخلف را به مراجع رسمی اعلام کند. او با صدور بخشنامه‌ای «همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی غیر‌دولتی و شرکت‌ها و پیمانکاران مرتبط با آن‌ها» را موظف کرد که کارگران مورد نیاز خود را از نیروی کار ایرانی تامین کنند.
بر اساس این بخشنامه، در صورت الزام به کارگیری نیروی کار خارجی باید تنها از نیروی کار دارای کارت موقت کار که توسط ادارات زیر مجموعه وزارت کار صادر می‌شود استفاده و از به کارگیری کارگران غیر مجاز تحت هر شرایطی خودداری شود.
حسن طائی، معاون توسعه اشتغال وزارت کار اعلام کرده که هم اکنون حدود دو میلیون نفر از اتباع کشور افغانستان به طور قانونی ۱۰درصد بازار کار ایران را در اختیار دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر