۱۳۹۱ آذر ۹, پنجشنبه

مهندس وحید راستگو از زندان مرکزی تبریز آزاد شد









عصر روز سه شنبه ۳۰ مهر ماه مهندس "وحید راستگو" با پایان دوران محکومیت شش ماهه خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید راستگو در تاریخ ۷ تیر امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
اتهام وحید راستگوفعالیت تبلیغی علیه نظام و مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و توهین به رهبری بوده است که مبنای این اتهامات در نظر مراجع اطلاعاتی و قضایی ظن انتشار نشریه "سوسما" و ایجاد وبلاگ "سوسوز گؤل" اعلام شده بوده و در این خصوص از این فعال آذربایجانی در ایام بازداشت در اداره اطلاعات با اعمال شکنجه‌های جسمی و روحی اعتراف گیری غیر قانونی شده بوده است.
گفتنی است، در بازجویی‌های بعمل آمده در بازپرسی و دادگاه، کلیه اعترافات تحت شکنجه مورد انکار قرارگرفته است و همین امر موجب اعمال تهدید از طرف نیروهای اطلاعاتی و شخص بازپرس هاشم‌زاده شده و علت اصلی مخالفت با درخواست تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و حتی انتقال مجدد وحید راستگو به اداره اطلاعات نیز انکار اعترافات تحت شکنجه و حتی اعلام شکنجه بعمل آمده و شرح ماوقع آن در دادگاه در هنگام رسیدگی می‌باشد و حتی وکلای پرونده نیز به این امر اعتراض نموده ودر دفاعیات خود با استناد به اصول قانون اساسی و مقررات قانونی کشور غیر قانونی بودن شکنجه و عدم اعتبار اقرار حاصل از شکنجه و ضرب و شتم را به اطلاع دادگاه رسانده‌اند.
در ‌‌نهایت آقای وحید راستگو از اتهام واهی توهین به رهبری تبرئه شده است ولی قاضی حملبر برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام برای این فعال مدنی آذربایجانی یکسال حبس صادر کرده که شش ماه از حبس آقایان وحید راستگو برای مدت ۵ سال تعلیق شده است.
لازم به ذکر است یک روز پیش (۲۹ مهر) دیگر فعال آذربایجانی "وحید حبیب چشمه" نیز با پایان دوران محکومیت خود با اتهامات مشابه از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر