۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

بازداشت و بلاتکلیفی یک کشیش ایرانی آمریکایی در زندان اوین









 سعید عابدینی، ۳۲ ساله و از نوکیشان مسیحی دارای تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی که از مرداد ماه سالجاری ممنوع الخروج شده بود در بازداشت اطلاعات سپاه بسر می‌برد و علی رغم گذشت ۳ ماه کماکان بلاتکلیف است.
همسر این کشیش ایرانی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت او در پی سفر اخیر خود به ایران که قصد تاسیس یک پرورشگاه برای ایتام داشته است ممنوع الخروج شده و سپس بازداشت شده است و از زمان بازداشت تاکنون بازجویان پرونده با وعده‌هایی، از انتشار خبر بازداشت وی ممانعت بعمل آوردند.
در پنجم مهر ماه سال جاری و زمانی که وی در انتظار احضار به دادگاه بود پنج تن از ماموران امنیتی با مراجعه به منزل وی، ضمن بازداشت ایشان اقدام به تفتیس منزل و ضبط وسایل شخصی نامبرده را کردند.
وی در بدو بازداشت به سلولهای انفرادی بند ۲ – الف (اوین) که زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران اداره می‌شود منتقل و پس از تحمل دو ماه انفرادی به همراه دو زندانی دیگر مدتی را در سلولهای چند نفره بسر می‌برد و با گذشت سه ماه از بازداشت از وضعیت پرونده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
سعید عابدینی بر اساس اطلاعاتی که به خانواده‌اش اعلام کرده است به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در بازداشت بسر می‌برد، اما همسر وی می‌گوید که وی در سال ۲۰۰۶ نیز به دلیل تاسیس کلیسای خانگی مورد محاکمه قرار گرفت و پس از بازگشت به کشور در سال ۲۰۰۹ به وی اعلام شد که حق تاسیس کلیسای خانگی ندارد و پرونده مفتوح باقی مانده بود تا اینکه اخیرا مجددا پرونده وی از سوی بازجویان اطلاعات سپاه گشوده شده است.
هم چنین گفته می‌شود دستگاه قضایی برای آزادی موقت وی قرار وثیقه تعیین کرده است اما با تلاش فراوان و آماده کردن این وثیقه از سوی خانواده ایشان، گویا مقامات قضایی به دستور بازجویان پرونده از قبول وثیقه خودداری کرده و از تداوم بازداشت ایشان خبر دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر