۱۳۹۱ آذر ۲۹, چهارشنبه

خنجر اقتصاد در سینه‌‌ ملت








با گذشت مدت زیادی از  صعود قیمت ارز دولت و مسئولین هنوز راهکار مناسبی برای برقراری ثبات در بازار ارز و کنترل رشد تورم نیافته اند.و کماکان بازارهای اقتصادی ایران دستخوش تلاطم و ناآرامی است.گریز سرمایه‌های بومی که به واسطه اشخاص و شرکتهای خصوصی به بازار کار و تولید تزریق شده بود نتیجه همین بی‌ ثباتی بازار و عدم مدیریت اقتصادی مناسب مسئولین است که آثار مخربی در چرخه ساخت و تولید از خود به جا گذشته است.
بسیاری از مدیران و سرمایه گذاران این شرکتهای خصوصی پس از این نابسامانی اقتصادی سرمایه خود را به کّل از چرخه اقتصادی کشور خارج و در کشورهای صنعتی و روبه رشد به کار گرفته اند.
محمود بهمنی،رییس کّل بانک مرکزی ایران در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد:۱۲ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز خانگی در دست مردم است.که این سرمایه میبایست وارد سیستم بانکی‌ کشور شود.در ادامه بهمنی اشاره کرد که تعبیر ما از این افراد که مبادرت به خرید ارز کرده و این مبالغ را در مکانهایی غیر از بانک نگهداری میکنند مفسد اقتصادی است و این جرم توسط مأمورن امنیتی،اطلاعاتی‌ و با حکمه قضایی قابل پیگرد بوده و پس از دستگیری این افراد مبالغ کشف شده مصادره و توقیف و جزو اموال دولتی میگردد.
دولت ایران چندی پیش حسابهای ارزی شخصی‌ مردم را طبق یک فراخوان عمومی به قیمت ۱۲۲۶ تومان محاسبه و بصورت ریال پرداخت کرد البته به بهانه تثبیت قیمت ارز،به قیمت ۱۲۲۶ تومان.ولی‌ پس از گذشت مدت کوتاهی دوباره قیمت ارز سیر صعودی خود را آغاز کرد.و مردم باز هم دچار ضرر و خسارت زیادی از سوی دولت شد.
 پس از این اتفاق در موجی خود جوش مردم و بسیاری از کسبه بازار سرمایه‌های راکد موجود در بانک خود راز حساب خارج و و با خرید ارز و نگهداری در مکان‌های خصوصی، بی‌ اعتمادی خود را به سیستم بانکداری و مدیران اقتصادی نشان دادند.به خاطر این خروج منابع مالی از سیستم بانکی‌ دولت هم توان کنترل قیمت و تنظیم بازار  را از دست داد و طبق معمول دوباره به زور متوسل شده و سعی‌ در کنترل بازار با اعمال زور داشت.و به همین دلیل محمود بهمنی اقدام به انجام این مصاحبه  تلوزیونی کرد.
از سویی دیگربسیاری از سرمایه دارن که از حمایت دولتی بر خوردار بودند در این بازار آشفته با دریافت مبالغ هنگفت ارز دولتی اقدام به واردات و خرید مواد اولیه، و با نرخ واردات دولتی گمرک کرده  و پس از تولید و واردات کالاها،تولیدات و اجناس خود را طبق ارز شناور و در بازار آزاد بفروش رساندند این حرکت پولهای پراکنده و سر گردن بازار را در خود هضم کرد و شکاف بازار را عمیق تر کرد ولی‌ دولت هیچ اقدام باز دارند‌ای با این افراد سود جو و فاسد نکرد .و برای همگان آشکار شد که بزرگ‌ترین دلیل این آشفته بازاری مسئولین دولتی هستند که علیرغم نداشتن عقل و تدبیر و سیاست اقتصادی  سرمایه‌های مردم را تبدیل به حربه‌ای برای فشار بر بازار،اقتصاد و مردم کرده اند.
از سوئی دیگر برخی‌ از موسسات و شرکتهای دولتی و خصوصی با توقف فعالیت و تعدیل پرسنل خود (البته به تعبیر خودشان)از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کردند. تا آنجا که شرکت ایران خودرو در یه روز بیش از۴۰۰ تن‌ از پرسنل قراردادی خود را اخراج نمود
در منطقهٔ جنوب نیز بسیاری از شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت به همین حربه روی آورده و فقط با اخراج کارگران از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کردند.در این میان فشار‌های ناشی‌ از این بی‌ مدیریتی که غیر از نوسان در بازار، تحریم‌های سیاسی را نیز برای ملت به ارمغان آورده قشر کارگر و حتی متوسط جامعه را به زانو در آورده به طوری که بسیاری از خانواده‌ها حتی توان پرداخت قبوض مصرف انرژی خود را ندارند،چه رسد به ساختن آسایش و امنیت کانون خانواده. این به بیراهه رفتن مسئولین در مسائل بین المللی و فشار تحریم‌ها باعث رشد روز افزون بیکاری و افزایش جرم و جنایت در جامعه شده است.که اغلب اتفاقات ماههای اخیر زأییدهٔ همین فقر و بیکاری است که افراد را وادار به انجام اعمال خلاف مثل دزدی و زورگیری و .........کرده است.
قشر بازنشسته هم در این طوفان تورم و گرانی در حال نابودی هستند زیرا اغلب آنها نه توانی‌ برای کار دارند نه کاری برای آنها مهیاست.اختلاف و درگیری میان مسئولان به خاطر نزدیک شدن به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری باعث افشای بعضی‌ اسرار داخلی‌ شده که خروج سرمایه‌های ملی‌ و مصرف صندوق ذخیرهٔ ارزی به بهانه‌های واهی مثل واردات کالا به قیمت دولتی،ایجاد بنگاههای زود بازده،وام اشتغال زایی، وام ساخت و تولید صنعتی و ........... را خبر میدهد.
حال سوالی در ذهنها مطرح است،اگر فقط و فقط فروش نفت و درآمد‌های نفتی دولت طبق آمارهای رسمی‌ سازمانهای داخلی‌ و خارجی‌ در طول تاریخ فروش نفت در ایران بی‌سابقه است.پس مردم در کجای این نظام باید اثر این در آمد نجومی را مشاهده کنند زیرا در تمام زمینه‌ها مردم با مشکلات زیر بنایی و اساسی‌ روبرو هستند،نه در عرصه ورزش و مجموعه‌ها و امکانات آن،نه در عرصه بهداشتی و درمانی،نه در عرصه فرهنگی‌ و هنری و نه در عرصه اقتصادی.پس این پول‌ها کجاست و ملت مظلوم ایران در کجا باید به دنبال حقوق خود باشند.رئیس مجلس ایران اعلام کرده:۶۰%از طرح‌های عمرانی دولت نیمه کاره است  و بعضی‌ حتی به ۵۰% هم نرسیده با این که دولت کّل بودجه  دریافت نموده.
اکنون صندوق ذخیرهٔ ارزی خالیست تحریمها کماکان ادامه دارد بیکاری و تعطیلی کارگاه‌ها و شرکتها و مراکز تولیدی و صنعتی به سرعت در حال افزایش است.و هیچ مسئولی برای حل مشکل مردم در حرکت نیست،و این در حالیست که مردم لحظه به لحظه به فقر و نابودی نزدیک تر می‌شوند .
محمد احمدی.زوریخ،۱۸،۱۲،۲۰۱۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر