۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

تحریم‌های تازه علیه چند شرکت‌ ایرانی در ارتباط با سوریه و فعالیت‌های هسته‌ای











وزارت دارایی آمریکا چهار شرکت و یک مدیر ایرانی را به دلیل ارتباطشان با برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک ایران در لیست سیاه خود قرار داده است.
بر اساس این تصمیم که روز جمعه ۲۱ دسامبر اتخاذ شده، هر گونه دارایی احتمالی این شرکت ها در آمریکا مسدود می شود و آمریکایی ها از هرگونه معامله با آنها منع می شوند.

سازمان صنایع دریایی و مصطفی اثباتی، مدیر عامل این سازمان، شرکت بین المللی دوستان و شرکت گروه صنایع شیمیایی و توسعه مواد نیز در فهرست سیاه وزارت دارایی آمریکا قرار گرفته اند.
وزارت دارایی آمریکا می گوید که یکی از این شرکت ها -شرکت واردات و صادرات ساد- از سوی سازمان صنایع دفاع ایران به ارتش سوریه، تجهیزات نظامی هم ارسال کرده است. وزارت دارایی آمریکا می گوید که این تجهیزات به تولید خمپاره و موشک برای استفاده علیه مردم سوریه کمک می کند.

تحریم های تازه از سوی شورای امنیت

در همین حال یک کمیته وابسته به شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه ۲۰ دسامبر دو شرکت ایرانی را که با رساندن سلاح به دولت سوریه، تحریم تسلیحات سازمان ملل بر تهران را نقض کرده اند، تحریم کرد.
آمریکا از این تصمیم استقبال کرده است. سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در بیانیه ای گفت که این دو شرکت که کمیته تحریم ایران در شورای امنیت، آنها را در لیست سیاه خود قرار داده، "به وضوح درگیر قاچاق تسلیحات ایرانی از جمله به سوریه بوده اند."
او گفت: " شرکت یاس ایر و شرکت واردات و صادرات ساد (SAD) مسئول ارسال مهمات، تفنگ، مسلسل، خمپاره، و دیگر تجهیزات نظامی از ایران به سوریه اند."
خانم رایس گفت: "تصمیم این کمیته نگرانی های فزاینده بین المللی درباره استفاده ایران از بخش حمل و نقل را به عنوان وسیله ای برای صدور تسلیحات و دیگر فعالیت های غیرقانونی ناقض تحریم های سازمان ملل، مورد تاکید قرار می دهد."
کارگروه نظارت بر اجرای تحریم ها در کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشتر توصیه کرده بود که این کمیته شرکت حمل و نقل هوایی یاس، شرکت واردات و صادرات ساد و یک شرکت دیگر را در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دهد.
روز سی ژوئن ۲۰۱۲ نیز یک کمیته وابسته به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی را منتشر کرده بود که حکایت داشت ایران، علی‌رغم تحریم های وضع شده علیه این کشور، اقدام به صادرات سلاح به سوریه کرده است.
شورای امنیت تاکنون در چهار مرحله تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است. دلیل این تحریم ها امتناع ایران از توقف برنامه غنی سازی هسته ای اش است که آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدانشان احتمال می دهند به برنامه اتمی نظامی ارتباط داشته باشد. ایران ضمن رد این اتهام، می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز و هدف از آن، تامین انرژی و مصارف پزشکی است.
طبق تحریم های شورای امنیت، ایران حق صدور سلاح به کشورهای دیگر را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر