۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد


 







مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران نقض "فاحش و مکرر" حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. در نشست مجمع عمومی در نیویورک نقض "جدی و سیستماتیک" حقوق بشر توسط حکومت سوریه نیز محکوم شد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۲۰ دسامبر/۳۰ آذر) نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. در نشست روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه ایران با ۸۶ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع به تصویب رسید که به پیشنهاد کانادا تهیه شده بود.
از جمله کشورهایی که به قطعنامه علیه ایران رای منفی دادند، می‌توان به هند، لبنان، سودان و کره‌شمالی اشاره کرد. قطعنامه به موارد "جدی، مداوم و مکرر" نقض حقوق بشر در ایران، همچون شکنجه، افزایش شمار اعدام‌ها، نقض آزادی بیان و محدودیت‌های گسترده علیه اقلیت‌های دینی از جمله پیروان بهائیت اشاره کرده و خواستار توقف این موارد شده است.
در قطعنامه‌ای که به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، همچنین خواسته شده تا زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران آزاد شوند و همکاری با کمیسیاریای عالی حقوق بشر نیز صورت پذیرد.
محمد خزاعی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از ایالات متحده آمریکا و کانادا به دلیل پشتیبانی از تصویب قطعنامه، مدعی شد که موارد مطرح شده در قطعنامه بازتاب دهنده‌ی شرایط موجود در ایران نیست. خزاعی همچنین گفت: «قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بازتاب دهنده واقعیت‌های حقوق بشر در ایران نبوده و در عین حال نمی‌تواند مانع از تلاش و تعهد جمهوری اسلامی برای گسترش و پیشبرد حقوق بشر شود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر