۱۳۹۲ شهریور ۲۲, جمعه

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران تایر مقابل وزارت صنایع








بدنبال دو ماه کشمکش و تجمع روز ۱۳ شهریور ماه کارگران کیان تایر در مقابل نهاد ریاست جمهوری و اولتیماتوم این کارگران برای تشدید اعتراضاتشان، آنان از روز گذشته دست به تجمع در مقابل وزارت صنایع زدند و خواهان رسیدگی فوری به خواستهای خود شدند.
در تجمع امروز، کارگران زن کیان تایر نیز شرکت داشتند و از‌‌ همان ساعات اولیه این تجمع نیروهای انتظامی و امنیتی به نحو چشمگیری در محل حاضر شده بودند.
به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، از آنجا که قرار بود از ساعت ۳۰ :۷ جلسه‌ای در وزارت صنایع برگزار شود کارگران کیان تایر از ساعت ۷ صبح دست به تجمع در مقابل وزارت صنایع زدند و پس از شروع جلسه نماینده‌های آنان تلاش کردند وارد جلسه شوند اما از حضور این نماینده‌ها در این جلسه ممانعت بعمل آمد و همین امر خشم کارگران کیان تایر را بر انگیخت و آنان بطور متحدانه‌ای شروع به سر دادن شعارهای اعتراضی کردند و در ادامه حوالی ساعت ۱۱ صبح به داخل این وزارتخانه هجوم بردند و پس از سر دادن شعار» ما منتظر جوابیم هیچ جا نمی‌ریم همینجا هستیم» بار دیگر به خیابان بازگشته و به شعار دادن ادامه دادند.
بدنبال این اعتراض قاطعانه از سوی کارگران، سه نفر از نماینده‌های آنان به داخل جلسه دعوت شدند و همزمان کارگران کیان تایر با شعار مرگ بر جلالی و «شرفی خیانت می‌کند جلالی حمایت می‌کند» مانع خروج وی از وزارتخانه شدند. جلالی نظری معاون روابط کار وزارت کار و یکی از اعضا سازمان حمایت از صنایع و از حامیان اصلی واگذاری کارخانه به شرفی بود. وی دوبار تلاش کرد از درب پشتی وزارت صنایع و بدور از چشم کارگران از آنجا خارج شود اما هر بار کارگران مانع وی شدند. در این تجمع کارگران کیان تایر بطور مرتب شعارهای زیر را سر می‌دادند: کار، حقوق، اعتراض حق مسلم ماست – کارگر با غیرت ذلت نمی‌پذیرد – تا خون در رگ ماست البرز خانه ماست – برای حفظ البرز بریده باد دست دزد – مرگ بر شرفی – مرگ بر جلالی و…
بنا بر این گزارش در ادامه جلسه وزارت صنایع که با حضور نماینده‌های کارگران کیان تایر برگزار گردید توافقات زیر حاصل شد: ۱- واگذاری کارخانه به مالک قبلی آن متوقف می‌شود ۲- تا زمان استقرار هیات اجرایی سازمان حمایت از صنایع در کارخانه، یک هیات چهار نفره متشکل از ۲ نفر از مدیریت فعلی کارخانه و ۲ نفر از سازمان حمایت از صنایع، مسئولیت اداره کارخانه را بر عهده خواهند داشت ۳- هیات اجرایی سازمان حمایت از صنایع حداکثر تا ۵ مهر ماه در کارخانه مستقر خواهد شد و همچون سالهای گذشته کارخانه را اداره خواهد کرد.
اما به رغم این توافق کارگران کیان تایر حاضر به پایان دادن به تجمع خود نشدند و اعلام کردند تا زمانی که حکم دو نفر از همکارانشان برای اداره کارخانه صادر نشود و وزارت صنایع نامه‌ای به وزارت نیرو برای وصل برق کارخانه ندهد محل را ترک نخواهند کرد. بدنبال این خواست از سوی کارگران معترض کیان تایر و پس از مدتی کشمکش بر سر این مسئله، نهایتا حکم دو نفر فوق برای اداره کارخانه و نامه‌ای خطاب به وزارت نیرو برای وصل برق کارخانه صادر شد و پس از آن حوالی ساعت ۱۴ ظهر کارگران کیان تایر به تجمع خود پایان دادند.
کارگران کیان تایر از حدود دو ماه پیش و بدنبال واگذاری کارخانه به مالک قبلی آن نسبت به این مسئله معترض بودند و بار‌ها در اعتراض به این واگذاری دست به تجمع در مقابل نهادهای دولتی زدند اما از آنجا که وزارت صنایع نسبت به این واگذاری مصر بود این کشمکش حدود دو ماه به درازا کشید و امروز کارگران کیان تایر موفق شدند بطور قاطعانه‌ای به خواسته خود مبنی بر عدم واگذاری کارخانه به مالک قبلی آن دست پیدا کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر