۱۳۹۲ شهریور ۱۸, دوشنبه

شماری از داوطلبان آزمون دکتری "ستاره دار" شدند










شماری از داوطلبان آزمون دکتری در کارنامه نتایج آزمون خود با عبارت "نقص در پرونده" مواجه شده‌اند.
به گزارش دانشجو نیوز، در سال‌های گذشته ده‌ها تن از داوطلبان آزمون کار‌شناسی ارشد نیز با درج این عبارت در کارنامه خود "ستاره دار" شده و از ادامه تحصیل محروم شدند.
در حالی که انتظار می‌رفت با آغاز به کار دولت یازدهم بساط ستاره دار کردن دانشجویان برای همیشه برچیده شود، اما هنوز نشانه‌هایی از برخورد با دانشجویان به دلیل عقاید و فعالیت‌های دوران دانشجویی به چشم می‌خورد.
در ماه گذشته شماری از داوطلبان آزمون کار‌شناسی ارشد به سازمان سنجش و اداره‌های اطلاعات در شهرهای مختلف ایران احضار شده و از بسیاری از آن‌ها تعهد‌هایی مبنی بر عدم فعالیت دانشجویی در آینده گرفته شد.
هرچند از زمان اعلام نتایج آزمون کار‌شناسی ارشد تاکنون گزارشی از محرومیت از تحصیل در این مقطع تحصیلی منتشر نشده است.
دانشجویان دکتری ستاره دار می‌مانند
در حالی که در سال‌های تحصیلی گذشته نیز برخی از داوطلبان مقطع دکتری از ادامه تحصیل منع شدند، امسال نیز شماری از داوطلبان از عدم اعلام نتایج آزمون خود خبر می‌دهند.
روزنامه اعتماد با درج مطلبی در شماره امروز خود به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: براساس گفته‌های متقاضیان پذیرش دکترا در کارنامه‌نهایی که از طریق سایت سازمان‌سنجش برای آن‌ها به نمایش گذاشته شده است، وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش آن‌ها مشخص نیست و به‌عبارتی این دسته از پذیرفته‌شدگان مرحله اول بعد از مصاحبه دانشگاه در حالت تعلیق قرار گرفتند. برای این دسته از داوطلبان از سوی سایت سازمان سنجش این عبارت نشان داده می‌شود که "به‌دلیل نقص پرونده جهت آگاهی از وضعیت خود با شماره تلفن… تماس حاصل فرمایید"
دبیرخانه هیات‌مرکزی گزینش دانشجو به این داوطلبان گفته است که "وضعیت استعلامی آن‌ها از برخی مراجع نظارتی دچار مشکل است یا اساسا جواب استعلامی برای آن‌ها نیامده است".
بر اساس این گزارش ‌اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی، التزام به احکام عملی اسلام شامل انجام دادن واجبات و پرهیز از محرمات؛ عدم احراز عناد و نه اعتراض نسبت به نظام، نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری، عدم احراز فساد اخلاقی، عدم اشتهار به ارتکاب اعمال خلاف شوون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل و اشتغال، برخورداری از توانایی جسمی به تناسب رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر از جمله موارد صلاحیت‌های عمومی است که باید در مورد داوطلبان احراز شود.
جعفر توفیقی، سرپرست کنونی وزارت علوم، بار‌ها در مصاحبه‌های خود صراحتا اعلام کرده است که با محرومیت از تحصیل و ستاره دار کردن دانشجویان مخالف است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر