۱۳۹۲ اسفند ۲۲, پنجشنبه

۱۲ مارس روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنت





از سال ۲۰۰۹، روز ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، از سوی دو سازمان «گزارشگران بدون مرز» و «عفو بین الملل» بعنوانروز جهانی «مبارزه با سانسور در اینترنت» نامگذاری شد.
دو تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین نامه‌ای به مناسبت این روز نوشته‌اند که متن کامل آنکه در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
نامه دو تن از زندانیان سیاسی بهنام ابراهیم‌زاده و وحید اصغری به مناسبت ۱۲ مارس روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنت
اینترنت شبکه‌ای از باورهاست که رد و بدل می‌شود و نیاز به برقراری و وجود آزادی بیان دارد. اینترنت در عمل تغییرات هویتی عمیقی را به خصوص در میان جوانان دامن زده است و باعث شده که امروز جوانان را با مصرف رسانه‌ای آن‌ها طبقه بندی کند. وجهٔ مشترک جوانان امروز استفاده از اینترنت است، لذا جوانان اجازه نخواهند داد تا نسل‌های قدیمی و رسانه‌های سراسر سانسور زده کهنه خود را به نسل مجازی امروز تحمیل سازد و برای جوانان تعیین و تکلیف کنند.
تغییرخواهی، عدم پذیرش سانسور، مبارزه با هنجارهای سنتی غیرمعقول و اثر گذاری، از خواسته‌های جوانان و فعالان سایبری است و نگرانی دولتهای دیکتاتور را از رسانه‌های بدون کنترل دولتی جدید را، از تحجر و بی‌ارزشی آن‌ها می‌دانیم.
تصویب قوانین نظام سانسور، ایجاد محدودیت ۱۲۸ کیلوبایتی برای کاربران خانگی، فیل‌تر گسترده سایت‌ها و مبارزه با فعالان سایبری نیز نوعی از سانسور اینترنتی بوده و محکوم است.
ایننترنت رویای سانسور را از حاکمیت‌ها گرفته است. خواسته ما این است که روزنامه نگاری الکترونیک آزاد و جریان آزاد اطلاعات را به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر به رسمیت بشناسند و وارد فانون اساسی خود کنند.
در پایان ما ضمن گرامیداشت روز جهانی مبارزه با سانسور و اینترنت، قصد وعمل حکومت‌ها برای هرنوع سانسور را محکوم می‌نماییم و جوانان ایرانی را به راه اندازی کمپینهای مبارزه با سانسور اینترنتی دعوت می‌نماییم.
(بهنام ابراهیم‌زاده متولد ۱۳۵۶: وبلاگ نویس و فعال کارگری و کودک – حکم ۵ سال)
(وحید اصغری متولد ۱۳۶۵: فعال سایبری _ حکم اعدام)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر