۱۳۹۳ خرداد ۱۰, شنبه

عفو بین الملل: اعدام مرد متهم به «محاربه با خدا» را متوقف کنید





مسئولان ایرانی باید هرچه سریع‌تر اعدام غلامرضا خسروی سوادجانی را که در یک محاکمهٔ ناعادلانه تحت حکم «محاربه با خدا» محکوم شده متوقف کنند.
عفو بین الملل این بیانیه را در جهت نگرانی از اعدام این زندانی در یکشنبه ۱۱ خرداد صادر کرده است. اعضای خانواده غلامرضا خسروی شنبه ۱۰ خرداد توسط مسئولان زندان مطلع شدند که باید به زندان رجایی شهر کرج در نزدیک تهران مراجعت کرده تا محکوم را در خارج از ساعات ملاقات دیدار کنند؛ نشانه‌ای که نگرانی از نزدیکی اعدام را افزایش می‌دهد.
او اکنون در انفرادی به سر می‌برد. محکومان به اعدام معمولا قبل از اعدام به انفرادی فرستاده می‌شوند.
این را حسیبا حاجی صحرایی نمایندهٔ خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل می‌گوید: «یکبار دیگر نیز مقامات ایران قصد دارند شخصی را بدون داشتن پروسهٔ شفاف مغایر با قوانین بین المللی و قوانین ایران اعدام کنند.»
مفهوم جرم (محاربه با خدا) در قانون جزای جدید اسلامی سختگیرانه‌تر بوده و حکم مرگ را تنها به اشخاصی اعمال می‌کند که بطور فعالانه مبارزه مسلحانه کرده باشند. اعدام غلامرضا خسروی یک نقض قوانین ایران و همچنین قوانین بین الملل بوده که خواهان این است که محکوم باید از قوانین جدید که احکام سبکتری را تحمیل می‌کند برخوردار شود.
پیشینه غلامرضا خسروی از زمان دستگیری در سال ۲۰۰۸ به مدت ۴۰ ماه در دوره‌های مختلف در انفرادی بوده است.
در طول مدت زندان به گفته خودش به دلیل عدم پذیرش توبه نامه شکنجه شده و با او بدرفتاری شده است.
او در ۲۰۱۰ به اتهام محاربه با خدا به مرگ محکوم شد که به گفته بعضی به دلیل حمایت او از گروه اپوزسیون سازمان مجاهدین خلق بوده است.
او در بین زندانیانی بود که در ۱۷ اوریل در بند ۳۵۰ زندان اوین زخمی شدند. در پی این واقعه او توسط یکی از مقامات اطلاعاتی تهدید شده که مجازات اعدام وی اجرا خواهد شد.
او در ۲۸ مه از بند ۳۵۰ به قرنطینه منتقل شد که بخشی از زندان رجایی شهر است.
عفو بین الملل به این مسئله واقف است نه خانواه وی و نه وکیل‌اش از این موضوع و دلیلش اطلاع ندارند. طبق قوانین ایران وکلا باید ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم از آن مطلع شوند.
ایران همچنان دومین اعدام کنندهٔ بزرگ جهان بعد از چین است. از ۲۵ می‌ ۲۰۱۴ تا کنون ۱۵۱ اعدام توسط مقامات و رسانه‌های دولتی گزارش شده است در حالیکه منابع قابل اطمینان گزارش ۱۸۱ اعدام بیشتر را می‌دهند.
برای اطلاعات بیشتر یا تقاضای مصاحبه لطفا با دفتر نشریهٔ عفو بین الملل تماس بگیرید
+۴۴۷۷۷۸۴۷۲۱۲۶
press@amnesty. org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر