۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

تشکیلات جدید مجلس برای مبارزه با بدحجابی





قرار است تشکیلات جدیدی برای امر به معروف و نهی از منکر در کشور ایجاد شود. طرحی که در مراحل پایانی خود قرار گرفته و هنوز مشخص نیست که تا چه میزانی با وظایف وزارت کشور در این زمینه منافات داشته یا موازی‌کاری صورت می‌گیرد.
به گزارش سحام به نقل از اعتماد، بحث حجاب و مبارزه با بدحجابی ازهمان آغاز به کار دولت یازدهم به بهانه‌ای برای مخالفان دولت تبدیل شده و معیار سنجش عملکرد فرهنگی دولت قرار گرفته است.
مبارزه با بدحجابی اما یک‌دفعه تبدیل به یک دغدغه شد، دغدغه‌ای که هیچگاه در هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم خبری از آن و کسی هم به دنبال ایجاد تشکیلات جدید برای آن نبود. امر به معروف و نهی از منکر اما راه‌های زیادی را برای به سرانجام رسیدن پیموده است. روزی بحث از تشکیل وزارتخانه بود و روز دیگر تصویب یک طرح در مجلس. با این وجود جدید‌ترین بحث برای امر به معروف و نهی از منکر ایجاد یکسری تشکیلاتی است که هنوز مشخصات واضحی در مورد آن‌ها وجود ندارد.
طرح‌های تشویقی برای آمران به معروف و ناهیان از منکر
در روزهایی که بحث حجاب شدیدا مورد واکاوی قرار می‌گیرد و موضع‌گیری‌های مختلفی از مسوولان دیده می‌شود، طرحی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. آغاز فصل گرما و نگرانی‌هایی که حول بحث جنجالی حجاب شکل گرفت و همچنین افزایش آمار زد و خورد‌هایی که به دلیل قانون نانوشته‌یی که در آن هر فردی خود را آمر به معروف و ناهی از منکر می‌دانست، این اقدام نمایندگان حامی دولت گذشته را منجر شد. اکنون رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که این طرح در آن در حال بررسی است، خبر از ایجاد تشکیلاتی در سراسر کشور داده است.
احمد سالک، در رابطه با طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با بیان اینکه مساله امر به معروف و نهی از منکر در این طرح به عنوان یک بحث اساسی در مباحث قضایی قرار گرفته است، گفت: در این طرح موارد تشویقی برای آمران به معروف و ناهیان از منکر در نظر گرفته شده است. نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، افزود: قرار است تشکیلاتی به وجود آید تا در سطح کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر عمل کند.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هدف ما در کمیسیون مشترک فرهنگی و حقوقی و قضایی، تقویت آمران به معروف و ناهیان از منکر بود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرار است تشکیلاتی به وجود آید تا در سطح کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر عمل کند که البته تحقق این امر بستگی به نتیجه نهایی این طرح در کمیسیون دارد.
وزارت کشور چه می‌گوید؟
در این میان اما وزارت کشور هم که متولی اصلی مبارزه با بدحجابی در این روز‌ها شناخته می‌شود نسبت به این موضوع بی‌واکنش نیست. درست چندی پس از آنکه انصار حزب‌الله خواهان امر به معروف در سطح شهر شده بود وزارت کشور با آن مخالفت کرده بود حالا وزارت کشور با خواسته نمایندگان مجلس مواجه شده است. خواسته‌یی که در صورت تصویب نهایی آن، وزارت کشور نیز باید به ایجاد یکسری تشکیلات برای امر به معروف و نهی از منکر کمک کند. روز گذشته روح‌الله جمعه‌یی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین الملل وزارت کشور در صفحه شخصی خود نوشت: بی‌حجابی مظهر و شاخص قانون‌ستیزی است. مدتی است فضای اجتماعی کشور متاثر از طرح موضوع حجاب و عفاف است عده‌یی طرح آن را سیاسی و تعرض به حقوق شهروندی و نهایتا حکم به افراط‌گرا بودن هرگونه روش کنترل و برخورد قانونی به این معضل اجتماعی می‌دهند و عده‌یی دیگر نیز آن را معضلی اجتماعی می‌دانند که باید برابر با شرع و استفاده از قاعده امربه معرف و نهی از منکر با آن برخورد سلبی کرد و در این میان نیز برخی معتقدند این معضل اجتماعی هرچند دامنه وسیعی ندارد بی‌حجابی به‌‌ همان میزان اندک نیز ناشی از یک بیماری روانی است چرا که برخی دامنه بد یا بی‌حجابی را به بی‌عفتی گسترش داده و آن را مظهر و نماد فخرفروشی و اشرافی‌گری می‌دانند و باید برای درمان این بیماران ابتدا عارضه‌یابی دقیق کرد و سپس اقدام درمانی و پیشگیرانه انجام داد در غیر این‌صورت درمان‌های مقطعی و سلیقه‌یی نه‌تن‌ها به کاهش آسیب‌های این معضل اجتماعی منجر نخواهد شد بلکه احتمال تشدید لجوجانه آن نیز وجود دارد.
طرح مجلس به سرانجام می‌رسد؟
طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر هنوز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرسیده است اما بدون شک طرحی است که وزارت کشور نیز به عنوان متولی مبارزه با بدحجابی در مورد آن نظرات بسیار دارد و مشخص نیست که وزارت کشور و مقامات دولتی با ایجاد تشکیلات برای این کار موافقت می‌کنند یا به سرنوشت درخواست انصار حزب‌الله دچار می‌شوند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر