۱۳۹۱ دی ۱۳, چهارشنبه

تجمع ۵۰۰ کارگر در ساوه برای دریافت شش ماه دستمزد









 بیش از ۵۰۰ تن از کارگران کارخانه نورد لوله صفا در اعتراض به پرداخت نشدن شش ماه دستمزد و سایر مطالباتشان برای چهارمین بار تجمع کردند.
بنا به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه بیش از ۵۰۰ کارگر از کارگران کارخانه نورد لوله صفا واقع در شهرستان ساوه به دلیل تعویق شش ماهه دستمزد و سایر مطالباتی که از یک ماه پیش وعده پرداخت به آن‌ها داده می‌شود برای چهارمین بار دست به تجمع زدند.
به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع، "از صبح روز شنبه ٩ دی ماه بیش از ۵۰۰ کارگر کارخانه نورد لوله صفا به نمایندگی از یک هزار و ۳۰۰ کارگر در اعتراض به شش ماه حقوق معوقه دست به تجمع زده‌اند."
وی افزود: "با توجه به تجمعات متعدد کارگران این کارخانه در ماه‌های گذشته و بی‌توجهی مسئولان کارخانه و دولت، کارگران ناچار شدند برای احقاق حقوق صنفی خود از روز شنبه تا به امروز به تجمعات خود ادامه دهند."
در ادامه یکی دیگر از کارگران نیز گفت: "برای حل مشکلاتمان در مقابل مسئولان زانو زده‌ایم اما دریغ از یک توجه، دائما از جانب آنان قول‌هایی می‌شنویم اما متوجه می‌شویم کسی به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد."
این کارگر کارخانه نورد لوله صفا با بیان اینکه "گرانی‌های روز افزون کالاهای مصرفی، افزایش اجاره بها، عقب‌افتادگی اقساط بانکی" کارگران را تحت فشار قرار داده گفت: "از شش ماه گذشته که حقوقی دریافت نکرده‌ایم علاوه بر مشکلات اقتصادی، دچار بحران‌های روحی و روانی نیز شده‌ایم."
وی کارفرمای کارخانه نورد لوله صفا را یکی از بزرگ‌ترین سرمایه داران استان مرکزی دانست و افزود: "با وجودی که شنیده می‌شود کارفرمای ما کارخانه‌های دیگری هم دارد اما در پرداخت مطالبات شش ماه گذشته کارگران زحمت کشی که ساعت‌ها برایش کار می‌کنند کوتاهی می‌کند."
به گفته این کارگر، "از دو سال گذشته زمانی که تحریم‌ها هنوز شروع نشده بود کارفرمای این کارخانه به طور مرتب حقوق کارگران را با تعویق پرداخت می‌کرد.
کارخانه‌های نورد پروفیل ساوه و نورد لوله صفا به این کارفرما تعلق دارد و مجموعا حدود ۲۵۰۰ کارگر در آن‌ها مشغول بکار هستند."
در روزهای نخست ماه جاری نیز ۳۰۰ کارگر کارخانه پتروشیمی فجر ماهشهر در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت جذب نیرو‌ها و عدم پرداخت مزایایی که پیش‌تر قول آن‌ها داده شد بود، دست از کار کشیدند.
غلامرضا زنگی اهرمی، عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان مرکز خلیج فارس نیز آذرماه جاری از عدم پرداخت حقوق بیش از یک هزار و ۵۰۰ کارگر دریایی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش و شرکت کیش راه آبی که طبق قرارداد باید حقوق خود را به دلار دریافت کنند خبر داده بود.
مهرماه سال جاری نیز بیش از ۶۰۰ کارگر کارخانه‌های صنایع فلزی در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند اما مذاکره نمایندگان کارگران با مسئولان وزارت کار بی‌نتیجه ماند.
اعتراضات کارگری و فشار اقتصادی بر کارگران ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و تقریبأ هر هفته خبرهای تازه‌ای از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها منتشر می‌شود.
در یک سال اخیر پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران به‌خاطر برنامه هسته‌ای این کشور خبرهای بسیاری از تعطیلی واحدهای تولیدی و اخراج و عدم پرداخت حقوق کارگران منتشر شده است.
این در حالی است که دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در دو سال گذشته مدعی ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی شده است. دولت دهم گفته بود در سال ۸۹ یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی و در سال ۹۰ نیز به همین میزان شغل در کشور ایجاد شده است.
محمود احمدی‌نژاد، وضعیت اقتصادی کشور را به تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی نسبت می‌دهد اما مخالفان او، سیاست‌های اقتصادی دولت دهم را عامل نابسامانی اقتصادی کشور می‌دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر