۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

دکتر رحمان قهرمان پور هم‌چنان در بند به سر می‌برد








 دکتر رحمان قهرمان پور روزنامه نگار و نخبه‌ی علمی، که قریب به دو سال پیش در محل کار خود واقع در مرکز تحقیقات استراتژیک یک مجمع تشخیص مصلحت نظام بازداشت شد، هم‌چنان در بند به سر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر رحمان قهرمان پور، صاحب مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی، استاد دانشگاه، مترجم، مولف و کارشناس مسائل هسته ای و خاور میانه می باشد.
وی از سال ۸۱ تا ۸۴ در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به عنوان کارشناس ارشد مشغول به کار بود که با تغییر ریاست جمهوری در ایران، به دستور اسفندیار رحیم مشایی از آن مرکز اخراج و در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مدیر گروه خلع سلاح مشغول به کار شد که ریاست آن را حسن روحانی بر عهده دارد.
وی در سال ۸۵ از رساله‌ی دکترای خود با عنوان "هویت و سیاست خارجی در خاور میانه" با استاد راهنمایی دکتر "محمود سریع القلم" دفاع کرد؛ هرچند که او پیش از اخذ دکترا نیز، به خاطر توانایی علمی در دوره‌های کارشناسی ارشد و کارشناسی علوم سیاسی در دانشگاه بهشتی و علامه طباطبایی تدریس می‌کرد.
نامبرده از سال ۷۸ وارد کار مطبوعاتی شده و در نشریات مختلفی مطلب نوشت که آخرین آن‌ها سردبیری ماهنامه‌ی "همشهری دیپلماتیک" بود. افزون بر این وی در نشریات تخصصی مختلفی نظیر "فصلنامه‌ی مطالعات خاورمیانه"، "فصلنامه‌ی آمریکا-اسراییل شناسی"، "خلع سلاح"، "برداشت اول و برداشت دوم"، "نشریه‌ی انگلیسی Dis course" و "فصلنامه‌ی گفتمان" به عنوان دبیر داخلی و عضو تحریریه فعالیت کرده و مقالات متعددی در آن‌ها به چاپ رسانده است. وی از سه سال پیش در دانشکده‌ی اکو به زبان انگلیسی تدریس می‌کرد و مقالاتی به زبان انگلیسی در نشریات بین المللی منتشر کرده و در کنفرانس های مختلفی هم حضور داشته است.

مجموع این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه وی را به نخبه‌ای مورد توجه نهادهای مطالعاتی و تصمیم گیری تبدیل کرده بود، موجب برانگیخته شدن حساسیت نهادهای اطلاعاتی هم شده است.

دکتر قهرمان پور به همراه سید حسین موسویان از منتقدان سیاست‌های هسته‌ای محمود احمدی نژاد است و مقالات تحلیلی و علمی متعددی در این زمینه نوشته و برای مسئولین ارسال نمود که باعث ناراحتی شدید احمدی نژاد شده بود که به گفته‌ی حسن روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای در صور یک چرخش هسته‌ای با بستن فضای سیاسی بوده است.
گفتنی ست که دلیل بازداشت وی نوشتن مجموعه گزارش‌های انتقادی در مورد سیاست های هسته‌ای احمدی نژاد و پیامد های منفی تحریم‌ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که وی در آن سمت مدیر گروه خلع سلاح را بر عهده داشته است.
لازم به یادآوری‌ست که رحمان قهرمان پور، از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است. پیش‌تر هرانا گزارش داده بود که دادستانی تهران از آزادی مشروط این زندانی نیز ممانعت به عمل آورده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر