۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

رها شدن زباله‌های عفونی بخش خصوصی در طبیعت یاسوج








 عدم مدیریت زباله‌های عفونی در کهگیلویه و بویراحمد روز به روز صورت خطرناک‌تری به خود می‌گیرد به طوری که اگر علاج واقعه را قبل از وقوع نکنیم، بدون شک در آینده‌ای نزدیک خبرهای نگران‌کننده‌ای از این بی‌توجهی‌ها به دنیا مخابره می‌شود.
بنا به گزارش فارس، تولید روزانه ۸۵۰ کیلوگرم زباله عفونی و خطرناک در استان کهگیلویه و بویراحمد، موضوع زباله‌های عفونی را در این استان چهارفصل با طبیعت زیبا منحصر به فرد خود به یک دغدغه برای دلسوزان سلامت مردم و محیط زیست تبدیل کرده است.
امروز در برخی نقاط شهری و گردشگرپذیر این استان زباله‌های عفونی چون سرنگ‌ها و باندهای آغشته به خون نه تنها سلامت مردم و گردشگران را تهدید کرده است، بلکه چهره‌ای زننده و تصویری ناخوشایند را از پایتخت طبیعت ایران به دنیا نشان می‌دهد.
اگر چه به قول استاندار کهگیلویه و بویراحمد موضوع زباله‌های عفونی در این استان به ویژه شهر یاسوج که مراکز درمانی بیشتر، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی، آزمایشگاه‌ها و مطب پزشکان بسیار بیشتری دارد، هنوز به بحران تبدیل نشده ولی اگر علاج واقعه را قبل از وقوع نکنیم، بدون شک باید در روزهای نزدیکی به فکر مدیریت بحران و صرف هزینه‌های هنگفت برای درمان این بیماری بکنیم که به فکر پیشگیری آن نبودیم.
در کنار همه این نگرانی‌ها، شروع موج سوم ایدز در ایران و هشدارهای گسترش این بیماری مهلک، نگرانی‌ها از عدم مدیریت زباله‌های عفونی در کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر و بیشتر کرده است.
عدم تفکیک زباله‌های عفونی از زباله‌های کم‌خطر در مبدأ و خطر شیوع بیماری‌ها در اثر پخش شدن این زباله‌ها از سوی گربه‌ها و حیوانات وحشی و اهلی نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است.
در شورای سلامت دو روز پیش استان کهگیلویه و بویراحمد این موضوع مهم در دستور کار قرار گرفت و رئیس نظام پزشکی این استان با دفاع تلویحی از پزشکان، نصب دستگاه امحای زباله را برای آنان مقرون به صرفه ندانست و گفت: ‌ پزشکان به این راحتی در این مورد همکاری نمی‌کنند.
حال سؤال اساسی این است که آیا سلامت مردم مهم‌تر است یا درآمد پزشکان و مراکز درمانی خصوصی و دولتی؟
و دوم اینکه، کیست که از درآمدهای میلیونی پزشکان متخصص در مطب‌های خصوصی خود اطلاع نداشته باشد، پس آیا هزینه کردن بخش کوچکی از درآمدهای پزشکان آن هم تنها برای یک‌بار جهت خرید این دستگاه انتظار زیادی از منادیان و متولیان سلامت مردم است؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر