۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

تجمع کارگران خباز سنندج در اعتراض به عدم افزایش مزد





دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه از تجمع روز گذشته بیش از ۲۰۰ کارگر خباز در مقابل فرمانداری سنندج خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، «یدالـله صمدی» در این باره گفت: بیش از ۲۰۰ کارگر خباز عصر دیروز (۸ اردیبهشت) در مقابل فرمانداری سنندج در اعتراض به افزایش نیافتن مزدشان برای سومین سال متوالی تجمع کردند.
وی افزود: فرماندار و رئیس اداره کار سنندج در جمع کارگران معترض حاضر شدند و به خواسته‌ها و مطالبات آنان گوش دادند اما توضیحاتشان برای کارگران معترض قانع کننده نبود.
این فعال صنفی تاکید کرد: استمرار بی‌توجهی دولت به معیشت کارگران خباز که مزدشان از سال ۹۱ افزایش نیافته است، باعث تهدید امنیت اجتماعی این گروه از جامعه خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حالی که امسال نیز حداقل مزد ۶۰۸ هزار تومانی به دلیل فاصله ۱۰ درصدی که با نرخ تورم داشت نتوانسته پاسخگوی نیاز کارگران باشد، مزد کارگران خباز از سال ۹۱ تاکنون هنوز افزایش نیافته و بیشتر آنان با حقوق ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان زندگی شان را می‌چرخانند.
صمدی افزایش مزد کارگران به شرط افزایش قیمت نان را عرفی غیرقانونی و ناعادلانه خواند و گفت: افزایش قیمت نان یعنی افزایش تورم و خالی شدن جیب کارگران و طبقات محروم و ما چنین شروط بی‌معنایی را به رسمیت نمی شناسیم.
وی با اشاره به اظهار نظر اخیر «قاسم نوده فراهانی»، رئیس شورای اصناف کشور که از موکول شدن افزایش قیمت نان به مرداد ماه خبر داده است، اظهار کرد: قیمت نان در بهترین حالت ۱۵ درصد افزایش می‌یابد و تاثیر چنین افزایش قیمتی بر روی مزد کارگران خبازی که مابه التفاوت مزد ۹۱، ۹۲ و ۹۳ را از کارفرمایان طلب کارند، آن هم با تاخیری چند ماهه از شروع سال ۹۳ قطعا جوابگوی معیشت آنان نخواهد بود.
دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در پایان از عواقب اجتماعی ناشی از فقر و فلاکتی که گریبان کارگران خباز را گرفته است انتقاد کرد و تهدید فعالان کارگری این صنف را شیوه‌ای ناکارآمد برای حل بحران مزدی کارگران خباز دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر