۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

عدم حذف سنگسار از قانون جدید مجازات اسلامی








در قانون جدید مجازات اسلامی رجم سالب حیات است و نحوه اجرای آن از طریق سنگ نیست.
بنا به گزارش تارنمای محبت نیوز، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: سنگسار از قانون جدید مجازات اسلامی حذف نشده بلکه در نحوه اجرای آن تغییراتی ایجاد شده است.
حمیدرضا طباطبایی اظهار داشت: در قانون جدید مجازات اسلامی بحث رجم حذف نشده بلکه در نحوه اجرای آن تغییراتی صورت گرفته و یکی از اصلاحات شورای نگهبان نیز مربوط به این موضوع بوده است.
وی افزود: یکی از ایرادات شورای نگهبان این بود که بحث رجم باید از لحاظ فقهی در قانون باشد و تنها نحوه اجرای آن تغییر کند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تأکید کرد: در قانون جدید مجازات اسلامی رجم سالب حیات است و نحوه اجرای آن از طریق سنگ نیست بلکه به وسیله اعدام یا سایر شیوه‌هایی است که با تدبیر قوه قضائیه صورت می‌گیرد.
مقامات ایران روز شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه از بررسی نهایی و تایید لایحه مجازات اسلامی توسط شورای نگهبان خبر داده‌اند.
این قانون درحالی از خردادماه اجرا خواهد شد که پیش از این در آذرماه سال ۹۰، سازمان عدالت برای ایران با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود که با تصویب لایحه مجازات اسلامی، وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم‌تر خواهد شد.
لایحه مجازات اسلامی آذر ماه سال ۸۸ بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی رسید و قبلن هم با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود.
این لایحه در چهار باب، کلیات، حدود، قصاص و دیات و ۷۳۷ ماده تنظیم شده است.
قانون مجازات اسلامی از سال ۱۳۷۰ به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. مدت اجرای آزمایشی این قانون یک بار در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۷۵ برای۱۰ سال تمدید شد.
در سال ۱۳۸۹ نیز نمایندگان بار دیگر مدت اجرای آزمایشی این قانون را تا پایان سال ۱۳۹۰ تمدید کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر