۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

خسارت ۸ میلیارد دلاری آلودگی هوا به کشور








 به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد.
یوسف رشیدی که در نشست معاونین حمل و نقل ترافیک کلانشهرهای کشور سخن می‌گفت، با بیان اینکه ما تلنباری از قوانین اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا در کشور داریم، افزود: آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد و سبب مرگ ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران می‌شود.
این در حالیست که وضعیت برخی از انواع آلاینده‌ها در هوای تهران بسیار بغرنج است. به طور مثال آزبست در هوای تهران ۵۰ درصدبالاتراز حد استاندارد است.
فارس به نقل از وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از ۵. ۲ و ۱۰ میکرون نیز در هوای تهران به حدی است که سبب می‌شود بسیاری از روز‌ها هوای شهر در حد ناسالم و حتی خطرناک باشد. چنانچه در سال گذشته ۱۴۶ روز وضعیت هوای پایتخت ناسالم بوده است.
رشیدی ادامه داد: بر اساس قانون مقرر بود از سال ۹۱، خودروهای کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید شود که این بعد این مصوبه به سال ۹۲، موکول شد اما هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نیست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه امسال باید سوخت تولیدی کشور نیز بر اساس استاندارد باید ارتقاء یابد، گفت: میزان گوگرد در سوخت دیزل در کشور ما ۷ هزار پی پی‌ام است در حالیکه در کشورهای پیشرفته این میزان حدود ۱۵ پی پی‌ام است و این یعنی اختلافی غیر قابل باور.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه ما در کشور مجموعه‌ای از قوانین اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا داریم، گفت: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴، قانون دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه در خصوص کاهش آلودگی هوا، هیچ کدام به طور کامل اجرایی نشده و متاسفانه به گونه‌ای عمل شده که گویا قوانین اصلا اهمیتی ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر