۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

کارخانه‌ی تاریخی گونی‌بافی رشت در معرض تخریب است









 یکی از ابنیه تاریخی گیلان، کارخانه گونی بافی (منبع آب) می‌باشد که در رشت، میدان فرهنگ، خیابان پرستار، داخل محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان، جنب پارکینگ در حال احداث خودروی این نهاد واقع شده است.

به گزارش ایلنا، کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، به جهت حفظ و حراست و به ارث رسیدن برای آیندگان ما، در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ به شماره ۲۹۳۱۷ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

کارخانه گونی بافی (منبع آب)رشت، یکی از اولین مراکز سرمایه گذاری صنعتی این شهر محسوب می‌شود که از نظر تاریخی و معماری به عنوان پیشیینه معماری استان گیلان از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

متاسفانه، کارخانه گونی بافی (منبع آب)، هم اکنون به دلیل بی توجهی، عدم سر کشی و ارائه ندادن گزارش کارشناسی به جهت مرمت در معرض تخریب قرار دارد و بخشی از سازه کنار آن نیز برای ساخت پارکینگ خودروهای کارکنان و مراجعین به سازمان جهاد کشاورزی گیلان تخریب شده است.

تخریب بخشی از سازه کناری کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، نمونه دیگری از بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی گیلان برای حفظ و حراست درست از آثار تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی ایران را نمایان می‌سازد.

هم اکنون در چهار ضلع این بنا به خصوص در قسمت تحتانی کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، آثار تخریب به خوبی مشاهده می‌شود.

لازم به ذکر است کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، تنها نمونه ثبت شده معماری استان گیلان در زمینه صنعت این استان می‌باشد و برای عدم تخریب آن باید هر چه سریع‌تر آن اقدام عاجلی کرد.

گفتنی است در طی حدود سه سال اخیر برخی از آثار ثبت شده استان گیلان مورد دخل و تصرف و یا تخریب توسط افراد متجاوز به این قبیل ابنیه و محوطه‌ها قرار گرفته و مورد اعتراض دوست داران آثار میراث فرهنگی نیز قرار گرفته است.

از جمله این آثار می‌توان به تخریب ابنیه تاریخی؛ هتل ساروی (رشت)، پاک سرشت صوفی (املش)، بازرگانی (رشت)، دکتر کاشانی (رشت)، دیوار جنوبی مسجد حاج سمیع (رشت)، دریا بیگی (لنگرود)، ریزش بخشی از بقعه نصیر علی کیا (رودسر)، آتش سوزی در سه مغازه ماسوله، عبور جاده از تپه باستانی پنجه پیران (لاهیجان)، سرقت کاشی‌های واقع در دیوار بیرونی حمام حاجی (رشت) و عدم توجه به حالت وخیم سقف درب ورودی حمام گلزار (رشت)، اشاره داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر