۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

اعتراض جمعی از فعالان رسانه‌ای ایران به فیلترینگ سایت‌های خبری







 در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیش از یکصد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای این کشور با انتشار بیانیه‌ای نسبت به گسترش فیلترینگ در محدودسازی فعالیت خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری اعتراض کردند.
به گزارش مهر، در این بیانیه با بیان اینکه وجود مراکز تصمیم‌گیری متعدد در حوزه فضای مجازی از اساسی‌ترین مشکلات فعالیت در این زمینه برای رسانه‌ها به‌شمار رفته و می‌رود، آمده است:" این‌که از یک مرجع نامرتبط با رسانه‌های «رسمی»، تماس گرفته‌شده و به‌شیوه‌ای جدید از آنها خواسته ‌شود که یا متن مشخصی را از روی خروجی خود حذف کنند و یا با فیلترینگ سایت‌شان مواجه می‌شوند، رویه‌ای است که در طول یک‌ سال گذاشته به کرات به‌وقوع پیوسته است."
در میان اسامی امضاکنندگان این بیانیه، نام خبرنگاران خبرگزاری های غیررسمی مثل خبرگزاری فارس به چشم می خورد.
انتشار بیانیه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در حالی است که هفته گذشته در پی انتشار مصاحبه‌ای با مدیرمسئول سایت " صراط نیوز" که از فیلتر کردن رسانه‌های دارای مجوز توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتقاد شده بود ، این کارگروه دستور فیلترشدن خبرگزاری مهر را به فراهم کننده سرور این خبرگزاری صادر کرد.
اما ساعتی پس از اعلام خبر فیلترشدن خبرگزاری مهر، پدرام پاک آئین، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که با پیگیری موضوع از طریق محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور مشکل پیش آمده برای خبرگزاری مهر برطرف شد.
این درحالی است که علی مطهری، عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، با اشاره به فیلترشدن سایت " صراط" و درخواست فیلترینگ خبرگزاری مهر گفت:" فیلترشدن سایت‌های خبری و خبرگزاری‌‌ها از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، عملی غیرقانونی است.
همچنین در روزهای اخیر فیلترشدن برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از محدودیت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور انتقاد کردند.
محمدرضا عارف، نامزد اصلاح طلب این انتخابات، روز چهارشنبه گذشته گفت: " آمده ام تا اینترنت مجددا قطع و وصل نشود".
همچنین حسن روحانی، دیگر نامزد انتخابات، از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان راهی برای مبارزه با فساد دفاع کرده است.
سال گذشته نیز در پی فیلترشدن سایت خبری. تحلیلی " الف" ، 24 پایگاه خبری از جمله پایگاه‌های خبری رجانیوز، فردانیوز، مشرق نیوز و جهان نیوز با صدور بیانیه مشترکی، خواستار رفع توقیف بی درنگ پایگاه خبری " الف" شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر