۱۳۹۳ شهریور ۱۲, چهارشنبه

آب در شمال ایران جیره‌بندی شد

برخی سایت‌های محلی دراستان مازندران گزارش داده‌اند، آب در برخی مناطق این استان جیره بندی شده و شرایط برای زندگی مردم این مناطق بسیار سخت شده است.
به گزارش هرانا به نقل از خبرآنلاین، آب در بخش‌هایی از چمستان، نور، آمل و بهشهر جیره بندی شده و مردم این مناطق با وجود نزدیکی به دریا و قرار گرفتن روی ذخایر عظیم آب، به دلیل سوء مدیریت منابع آب با مشکل جدی مواجه شده‌اند.
هرچند خشک‌سالی، به پدیده‌ای فراگیر درهمه مناطق کشور تبدیل شده، اما انتظاراین نیست که مردمان چسبیده به دریا هم با معضل بی‌آبی مواجه باشند. خواندن اخبار مربوط به جیره بندی آب در مناطق کویری وخشک کشورچندان تعجب برانگیز نیست، چه آنکه مردمان شهرهایی نظیر یزد وگناباد و بیرجند و زابل وخیلی از مناطق کشوراز سال‌ها پیش با این معضل مواجه‌اند، اما جیره‌بندی آب در چمستان و جوربند و سعادت آباد و لاویج که در۱۵ کیلومتری دریا و روی ذخایر عظیم آبی واقع شده‌اند، واقعا تعجب برانگیزاست. آب دراین مناطق درحالی جیره‌بندی شده است که مردم انتظار آن را نداشته‌اند، اما غافل‌گیری مسئولان شهر‌ها به نسبت مردم بسیار بیشتر بوده است. درحقیقت ازآن‌جا که ذخایر آبی در شمال ایران قابل توجه است، باید بحران فعلی را ناشی از سوء‌مدیریت دانست تا بحران کمبود آب.
خشک‌سالی امسال فراگیراست. آب درایران می‌رود که هم‌چون نفت و فرآورده‌های نفتی ارزش و قیمت پیدا کند. از یک سو هجوم تهرانی‌ها به شمال برای خرید ویلا واحداث استخر و شکل‌گیری تفریحات آبی باعث افزایش شدید مصرف در بخش‌هایی از مازندران شده واز سوی دیگر، مدیریت صحیحی بر منابع آب این استان حاکم نیست و مردم احتمال می‌دهند این وضعیت به شکل نگران‌ کننده‌تری درسال‌های آینده ادامه پیدا کند. این درحالی‌است که مسئولان‌استانی این جیره‌بندی را تکذیب می‌کنند و می‌گویند این جیره‌بندی در بخش کشاورزی بوده و بخش مصرفی را شامل نمی‌شود. براین اساس مدیرعامل آبفای استان مازندران گفته است که هیچ شهرستانی درشمال کشورجیره‌بندی آب نداشته است، اما مشاهدات نشان می‌دهد برخی شهرستان‌ها در بخش کشاورزی با مشکل آب‌رسانی مواجه شدند. ذبیح‌الله ذاکری افزود: جیره‌بندی تعریف خاص خود را دارد. نمی‌توان تا مشکلی روی داد، نام جیره‌بندی را روی آن گذاشت. هرچند این کمبود آب با عنوان «تنش» مطرح است، چرا که واقعاً تنش آبی دیده می‌شود. درعین حال بخشی از کاهش فشارآب که ممکن است به جیره‌بندی تعبیر شود، در حقیقت به خاطر کاهش ارتفاع وافت فشار آب است. به گفته ذاکری، بر همین اساس باید حفر چند حلقه چاه نیز در دستورکار قرار گیرد تا بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت. هم‌زمان، درحوزه مدیریت مصرف، از مردم مازندران نیز خواسته شد تا مصرف خود را کنترل کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر