۱۳۹۳ شهریور ۱۲, چهارشنبه

صنایع عسلویه استانداردهای زیست محیطی ندارند

بزرگ‌ترین پروژه نفت، گاز و پتروشیمی ایران با رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی مشکلات زیادی برای مردم مناطق اطراف و همچنین محیط زیست خلیج فارس پدید آورده است.
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، منطقه بزرگ عسلویه در استان بوشهر، با داشتن نیروگاه‌ها، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی ایران است اما به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، استاندادرهای زیست محیطی در آن رعایت نشده است.
به گفته مصطفی موذنی، رییس اداره حفاظت محیط زیست منطقه عسلویه، حتی نیروگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی جدید در این منطقه هم که برخی در حال راه‌اندازی و برخی دیگر در دست احداث هستند، استانداردهای روز دنیا در زمینه کاهش آلودگی‌های محیطی را رعایت نکرده‌اند.
موذنی همچنین افزود؛ از آن‌جا که وضعیت پیش آمده برای مردم منطقه دیگر قابل تحمل نیست، اخطاریه‌های زیادی برای این صنایع صادر شده و اقدامات قانونی و قضایی در حال پیگیری است.
او یکی دیگر از مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه را نداشتن ابزار و امکانات کافی برای سنجش، پایش و اندازه‌گیری آلودگی‌ صنایع مستقر در عسلویه ذکر کرد.
این ابزارهای اندازه‌گیری باید روی خروجی هوا در پالایشگاه‌های گازی قرار بگیرد تا اداره محیط زیست بتواند میزان آلایندگی آن را در هر زمانی که خواست، مشخص کند. با چنین اندازه‌گیری‌هایی مشخص خواهد شد سهم هر کدام از واحدهای صنعتی در آلوده کردن، آب، خاک و هوای این منطقه و محیط زیست دریایی خلیج فارس چقدر است.
سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت ایران را مسئول تدوین برنامه‌های مدیریتی برای واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌های این منطقه می‌داند و می‌گوید اگر تمامی این صنایع مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشند حل بسیاری از مشکلات همچون محل دفن زباله‌ها و پسماند‌های ویژه و صنعتی، سریع‌تر صورت می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر