۱۳۹۳ شهریور ۱۲, چهارشنبه

مرگ ۲۳۹ نفر در طی چهارماه با قرص برنج

روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می‌دهند؛ مرگ خاموشی که آمار آن طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می‌شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می‌کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می‌شود.
مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و کما می‌شود. اگر در فضای مناسبی حدود۵ -۳ ppm فسفین آزاد شود قابل استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده دارد. اگر میزان گاز متصاعد شده به حدود ۵۰ تا ۱۰۰ ppm برسد استشمام آن هم خطرآفرین می‌شود.
بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال ۲۳۹ نفر بر اثر مسمومیت قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات قرص برنج ۲۲۴ نفر بود، ‌۶. ۷ درصد افزایش یافته است.
از کل متوفیات قرص برنج در چهار ماهه امسال ۱۴۰ نفر مرد و ۹۹ زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت قرص برنج در مدت مشابه سال قبل ۱۲۹ نفر و تعداد زنان ۹۵ نفر بوده است.
بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج به ترتیب با ۹۹ نفر در استان تهران، ۳۳ نفر در استان مازندران، ۲۹ نفر در استان گیلان و ۱۳ نفر در استان لرستان گزارش شده است.
در این گزارش آمده است، در این مدت مرگ ناشی از مسمویت در بسیاری از استان‌ها کمتر از ۱۰ نفر و در هشت استان صفر گزارش شده است.
اغلب قربانیان قرص برنج افرادی هستند که از مرگ آور بودن این قرص خبری نداشتند و تنها برای تهدید اعضای خانواده اقدام به خوردن این قرص کرده‌اند. این افراد پس از انتقال به بیمارستان از پزشکان می‌خواهند که آن‌ها را نجات دهند اما پا در مسیری گذاشته‌اند که هیچ راه بازگشتی در آن نیست.
کافیست سری به بیمارستان لقمان بزنید و با بیمارانی رو به رو می‌شوید که التماس می‌کنند پزشکان نجاتشان دهند. یکی از قربانیان زن ۳۵ ساله‌ای به نام لیلا بود که در بیمارستانی در شرق تهران جان خود را از دست داد. پزشکان اورژانس پس از معاینات اولیه او، متوجه مسمومیت زن جوان با قرص برنج شدند.
بلافاصله کد بیمار بد حال در بیمارستان اعلام شد. پزشک مسمومیت همراه کادر درمانی بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خود را بالای سر زن جوان رساندند.‌‌ همان معاینه اولیه کافی بود تا تیم پزشکی متوجه شوند شمارش معکوس برای مرگ زن جوان آغاز شده است. لیلا سریع به بخش مراقبت‌های ویزه بیمارستان منتقل شد. او باورش نمی‌شد که تا ساعتی دیگر می‌میرد. حالش زیاد بد نبود فقط کمی معده‌اش می‌سوخت و احساس تشنگی می‌کرد. آب می‌خواست اما پزشک معالج خوردن آب را برای او ممنوع کرده بود. صدای شیون لیلا بخش آی سی یو را پر کرده بود. «من نمی‌خواهم بمیرم. یکی کمکم کند. دو سال قبل از شوهرم جدا شدم و او حضانت دو کودک خردسالم را بر عهده گرفت. در این مدت خیلی سختی کشیدیم. برای اینکه همسرم را راضی کنم تا حضانت بچه‌ها را به من بسپارد تصمیم به خودکشی نمایشی گرفتم. به همین خاطر از عطاری قرص برنج خریدم و فقط یک قرص خوردم. نمی‌دانستم یک قرص هم باعث مرگ می‌شود. دفتر زندگی لیلا سه ساعت بعد از خوردن قرص برای همیشه بسته شد.
گفته میشود عطاری‌ها در حالی که فروش این قرص ممنوع است، به راحتی اقدام به فروش آن می‌کنند و این قرص مرگبار در دسترس است.
جمع آوری قرص‌های برنج و در دسترس نبودن این قرص می‌تواند، نقش مهمی در کاهش آمار قربانیان داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر