۱۳۹۳ شهریور ۹, یکشنبه

بیش از ٩٠ درصد کارگران ایران با قرارداد موقت‌ کار می‌کنند

«محمدرضا بقائیان» نماینده کارگران ایران در شورای‌عالی کار نسبت به حذف یا تغییر ماده ۲۷قانون کار در قالب «طرح امنیت شغلی کارگر و امنیت سرمایه‌گذاری کارفرما» هشدار داد و گفت: با تغییر این ماده قانونی حتا امنیت موقت شغلی کارگران در محدوده زمان قرارداد هم از بین می‌رود و اخراج کارگر صرفن با اتکا به سلیقه کارفرما انجام خواهد گرفت.
به گزارش هرانا و به نقل از خبرگزاری کار ایران( ایلنا)، روز شنبه هشتم شهریور ماه، «محمدرضا بقائیان» در تشریح اهم موضوعات جلسه «کمیسیون سه جانبه ملی»، به این خبرگزاری گفت: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت کار تنها ۷درصد از کارگران به‌صورت «قرارداد رسمی» مشغول فعالیت‌اند و ۹۳درصد باقیمانده در قالب دیگر قرارداد‌های موقت مشغول به‌کارند.
بنابه این گزارش، وی افزوده است: با در نظرداشتن این آمار رسمی چنان‌چه طرح «امنیت شغلی برای کارگر و امنیت سرمایه‌گذاری کارفرما» با هدف ظاهری «حذف قراردادهای موقت کارگران» اجرا شود، تبصره‌های ۱و ۲ماده ۲۷قانون کار نیز حذف خواهد شد.
بقائیان با تاکید بر این موضوع که ماده ۲۷قانون کار «قلب قانون کار» است، در تشریح مشکلات این ماده قانونی اظهار داشت: شوراهای اسلامی کار و نمایندگان کارگر به‌مثابه وکلای مدافع کارگرانی هستند که طبق قانون در صورت اختلاف با کارفرما به دفاع از حق و حقوق آن‌ها خواهند پرداخت.
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار ادامه داده است: در صورت اجرای این قانون «حق اخراج» موجه یا ناموجه کارفرما میسر خواهد شد و حتی قرارداد دایمی نیز معنایی نخواهند داشت.
بقائیان با اشاره به این‌که با اجرای این قانون حتی آن ۷درصد از کارگران رسمی نیز در امان نخواهند بود، گفته است: در صورت تغییر این ماده قانونی امنیت شغلی تمامی کارگران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر