۱۳۹۳ شهریور ۱۹, چهارشنبه

آتشی که به جان جنگل‌های یزد افتاده‌است/ خشکسالی در کمین مراتع یزد

خبر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های یزد امسال بسیار بیشتر از سال گذشته به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد امسال آتش سوزی نیز دست به دست خشکسالی داده تا مراتع فقیر و جنگل‌های بی‌آب یزد را یکی پس از دیگری تاراج کند.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، یزد که از آن به عنوان استانی کویری یاد می‌شود، در برخی مناطق دارای مراتع و جنگل‌های دستکاشت است که نگهداری از آن‌ها بودجه و توان بسیاری از دستگاه‌های ذیربط گرفته است.
در سالهای گذشته، خشکسالی امان جنگل‌ها و مراتع یزد را بریده و گرچه دیگر از شادابی و طراوت قبل خبری نیست اما همین طبیعت نیمه جان نیز دلگرمی مردمی بود که از گرمای شدید تابستان طولانی یزد گریخته و دل به طبعیت و سایه سار درختان می‌سپردند.
پس از آنکه خشکسالی رمق جنگل‌ها و مراتع یزد را کشید، امسال آتش سوزی‌ها نیز یکی پس از دیگری ته مانده جنگل‌ها و مراتع فقیر را می‌بلعد و گویی خشکسالی، امسال آتش بیار معرکه جنگل‌های فقیر شده است.
از ابتدای سال جاری تاکنون چندین بار خبر آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع یزد توسط رسانه‌ها مخابره شد که البته دو آتش سوزی بسیار عظیم بوده و بخش قابل توجهی از این مناطق را خاکسترنشین کرده است.
گرچه عوامل انسانی در بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها موثر بوده و عوامل آن نیز دستگیر شده‌اند اما عامل آتش سوزی‌های بزرگ، خشکیدگی مراتع و وجود مقدار زیادی علوفه خشک در مراتع بوده است.
خشکسالی نه تنها سبب شده تا تنوع ذخائر گیاهی در مراتع یزد به شدت کاهش پیدا کند بلکه زمینه‌ای بسیار مناسب برای آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی به وجود آورده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در این زمینه اظهار داشت: کم آبی و دمای بالای هوا در تابستان امسال سبب شد تا مراتع یزد به انبار وسیعی از علوفه‌های خشک تبدیل شوند و کوچک‌ترین جرقه‌ای می‌تواند این انبار علوفه را به آتش بکشاند و آتش سوزی‌های عظیم به راه بیندازد چنانکه امسال شاهد و مورد آتش سوزی عظیم و چندین مورد آتش سوزی‌های کوچک‌تر بوده‌ایم.
ابوالفضل وکیلی با اشاره به اینکه میزان آتش سوزی‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، عنوان کرد: امسال ۹ فقره آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان یزد رخ داد که دو مورد از آن‌ها بسیار عظیم بود.
وی تصریح کرد: این آتش سوزی‌ها ۳۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را در شهرستان‌های مختلف استان یزد طعمه حریق کرد که این مساحت برای استان فقری همچون یزد بسیار قابل توجه است و ایجاد مجدد آن، سال‌ها وقت و هزینه نیاز دارد.
وکیلی خاطرنشان کرد: ۳۵ هکتار آتش سوزی در مراتع استان یزد در حالی امسال رخ داده که در طول پنج سال گذشته، فقط ۱۳ هکتار از عرصه‌های طبیعی طعمه حریق شده و این نشان از خشکسالی شدید و البته بی‌توجهی برخی از مردم دارد.
با توجه به اینکه جنگل‌های طبیعی استان یزد در شهرستان خاتم در همسایگی استان فارس قرار دارد، برخی از آتش‌سوزی‌ها و صدمات آن از ناحیه شهروندان شهرستان نیریز در استان فارس متوجه خاتمی‌ها شده‌است به نحوی که سهل انگاری یک دامدار در مراتع نی‌ریز، سبب شده تا آتش سوزی عظیمی در مراتع این منطقه صورت گیرد که دامنه آن تا استان یزد نیز کشیده شده است.
آتش‌سوزی‌هایی که امسال در خردادماه رخ داد یا آتش‌سوزی که چند روز پیش و در تاریخ نهم شهریورماه به وقوع پیوست، از آتش سوزی‌های عظیم منطقه بود که البته با همراهی مردم یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان خاتم مهار شد.
البته برخی آتش سوزی‌ها نیز به دلیل اینکه در مناطق صعب العبور رخ می‌دهند، مهار را دشوار می‌ کنند و تا رسیدن مردم و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، بخش قابل توجهی از منابع خاکس‌تر می‌شود.
وی در این زمینه اظهار داشت: مناطق صعب العبور تفت و خاتم بیش از سایر نقاط درگیر این موضوع هستند و گاهی نیاز به ساعت‌ها پیاده روی برای رسیدن به منطقه‌ای است که حریق در آن رخ داده است.
ابوالفضل وکیلی با اشاره به موردی که چندی پیش در ارتفاعات سخوید رخ داد، خاطرنشان کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی، چهار ساعت پیاده روی کردند تا توانستند وسایل اطفای حریق را به این منطقه برسانند.
گرچه وجود علوفه‌های بسیار عامل گسترش این آتش‌ سوزی‌ها بوده است اما جرقه آن توسط عوامل انسانی زده شده به نحوی که چوپانان منطقه یا گردشگران، هنگامی که برای تهیه غذا آتش روشن کرده‌اند، بی‌توجه به شعله ور بودن آتش، سبب گسترده شدن آن شده‌اند یا اینکه پس از ترک منطقه، اقدام به خاموش کردن آتش‌های هرچند کم رمق نکرده‌اند که این امر سبب بروز آتش سوزی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر