۱۳۹۳ شهریور ۱۹, چهارشنبه

ایران یک فعال عرب ایرانی‌هلندی را آزاد کرد

حکومت ایران، فالح عبدالله المنصوری، یک فعال سیاسی عرب ایرانی-هلندی که ریاست گروهی به نام «سازمان آزادی‌بخش اهواز» را برعهده داشت و در سال ۱۳۸۵ در سوریه بازداشت و به ایران تحویل داده شده بود را آزاد کرد و اجازه ترک کشور را به او داد.
عدنان، فرزند آقای منصوری این خبر را را روز ۱۳ شهریور به خبرگزاری هلند گفته است.
به گزارش هرانا به نقل از رادیو فردا؛ این شهروند ۶۹ ساله در عین حال اجازه یافته است که خاک ایران را ترک کرده و نزد خانواده‌اش در هلند باز گردد.
عبدالله منصوری در یازدهم ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۵) در سوریه بازداشت و به گفته سخنگوی وقت وزارت خارجه هلند، پنج روز بعد به ایران تحویل داده شده بود.
او سال‌ها پیش از زمان بازداشت خود از دهه هشتاد میلادی در هلند زندگی می‌کرد و تابعیت ایرانی خود را نیز حفظ کرده بود.
در‌‌ همان زمان بازداشت و تحویل او به ایران، سازمان عفو بین‌الملل گفته بود آقای منصوری رئیس گروهی به نام «سازمان آزادی‌بخش اهواز» بوده است. او به سوریه سفر کرده بود تا با اشخاصی در منطقه ملاقات کند.
گزارش‌ها حاکی از محکومیت آقای منصوری به اعدام و سپس کاهش این حکم به ۱۵ سال زندان است.
در سال ۱۳۸۴ درگیری‌هایی در اهواز رخ داد که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت و در پی آن بود که گروهی از ایرانیان عرب‌زبان بازداشت شدند.
گروهی از افراد در سوریه بازداشت شده بودند و کمیساریای عالی پناهندگان که پیگیر وضع پناهندگی آن‌ها بوده، نگرانی خود را در مورد این بازداشت‌ها، عنوان کرده بود.
ناآرامی‌های سال ۱۳۸۴ پس از آن آغاز شد که نامه‌ای منسوب به محمدعلی ابطحی، معاون پیشین محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری وقت منتشر شد که در آن خواسته تغییر ترکیب جمعیتی استان خوزستان مطرح شده بود. آقای ابطحی و سخنگوی دولت‌‌ همان زمان این نامه را جعلی خواندند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌تر، بئاتریکس، ملکه هلند، به خاطر «تلاش‌های» عبدالله منصوری «برای اقلیت عرب» به او نشان افتخار اهدا کرده بود.
خبرگزاری فرانسه از قول فرانس تیمرمن، وزیر خارجه هلند، آورده که از بازگشت منصوری به خانه «خوشحال» است.
تیمرمن گفته است «هلند برای بازگرداندن او فعالیت زیادی انجام داده و ما از همکاری دولت ایران سپاسگزاریم».
هنوز خبر یا واکنشی از سوی مقام‌های ایرانی منتشر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر